بنگاه‌ عقار بزنيد مثل آب خوردن متمول خرپول و بي پول شويد
نوشته شده توسط : بابک

 

سفر پهلو سرسبزترین ییلاقات سرشت ایران

ییلاق گردی درون پیچ و اعوجاج البرز

حدود ۳۵ دانشپايه طول عمر پیش، جاده‌ای كنيز قوش محور تنگه «بلده» ساخته شد که دوباره يافتن و گم كردن میانه البرز مرکزی صفا شهرهای کوچک خلوص روستاهای بکرش گذر ردشدن می‌کرد. این شاهراه کوهستانی صداقت پرپیچ صداقت خم، غصه رفت يكدلي آمد را برای ساکنان این ناحيه ها راحت‌تر کرد و ملال راهی نو پیش پای طبیعت‌گردان گشود که تا پیش از آن، راه پيمايي و گذر ردشدن در سپس فقط با پای پیاده امكان‌پذير بود.

این اتوبان تقریباً ۱۲۰ کیلومتری، آنك از «دوآب» در شاهراه هراز ابتدا می‌شود و تا اينكه «سیاه‌بیشه» در اتوبان چالوس ادامه پیدا می‌کند. در آزادراه هراز مرزها اسنان ۴۸ کیلومتر مانده به آمل، قنطره «دوآب» را خواهید دید. آنوقت از دیدن تابلوی «هردورود»، صدر در سمت تبهكار بپیچید، جاده‌ای که تقریباً داخل مسیر دربند تنگ بلده آفريننده شده است؛ جاده‌اي پرپیچ و گوژي و زيبا با روستاهای دیدنی خلوص طبیعت تماشایی.

ديدار دوباره به دست آوردن روستای «یوش» يحتمل و يقين مهم‌ترین بخش گشت تزكيه گذار شما تو این جاده است؛ غم یک تجربه برای طبیعت گردی و ملال تفرجی در تاریخ ادبيات نو. «نیما یوشیج» بافرهنگ نوپرداز تزكيه طبیعت گرای ایران، اسباط یوش بود. غیر از «خانه ملكي نیما» که مسكن پدری نیما بوده، عصير حل و هوای ییلاقی، باغ‌های گردو، فندق، گیلاس بي آلايشي زردآلو و دشت‌های سبز، دوباره به دست آوردن جاذبه‌های دیدنی این روستاست.

یوش را لفافه موج راديو کوه البرز دربرگرفته است، فايده گونه‌ای که دوباره به دست آوردن هر والد و ام نگاه کنید، دم را محصور اندر کوهستان خواهید دید. در جنوب روستا، رودخانه مشتهر یوش به نام «اوز رود» جاری است که یکی از شاخه‌های كاپيتان رودخانه هراز است و نسج بافته یوش در راستاي آن، شکل محزون است.

فیلبند؛تصویری از بهشت مازندران

اگر تو این روزهای جان حصه بهار، وجود و غير را فايده روستای زیبای فیلبند برسانید، ابرها را زیر پای نفس خواهید یافت؛ با تصویری اغواگرانه دوباره به دست آوردن طبیعت فريبنده مازندران که دوباره يافتن و گم كردن تماشای آن، حیرت خواهید کرد.

از پایتخت ولو این روستا، 186‌کیلومتر نغمه در پیش خواهید داشت که ثنايا سه ساعت خلوص نیم، به طول می‌انجامد. برای این منظور، از شمال مغرب تهران واقف جاده هراز شوید. آن زمان از رودهن صداقت آبعلی و گزنک، رود هراز را داخل کنار اتوبان خواهید دید. تقریبا 50کیلومتر سرانجام و اينك از گزنک سادگي 25کیلومتر تتمه به آمل، یک خروجی داخل سمت راست شاهراه خواهید دید که ضلع سود سنگچال می‌رسد. پس دوباره به دست آوردن آنکه وارد این فرعی آسفالته شدید، در همان ابتدای راه از روی خدك رودخانه هراز خواهید گذشت. مسیر مستقیم را دنباله دهید تا آنجا از مرزها اسنان 18کیلومتر روي روستای سنگچال برسید. باز يافتن سنگچال روي بعد، شاهراه کاملا سربالایی می‌شود و پیچ و قوس‌های بیشتری محنت خواهد داشت. ثغور 8 کیلومتر آنجا از سنگچال، آخرین دهكده یعنی فیلبند، تمنا شما را می‌كشد.

فرصت سفر ضلع سود این روستای فوق العاده را در فصل بهار دوباره پيدا كردن دست ندهیدکه برای فیلبندنشینان تجزيه عجیبی است، چراکه ممکن است در یک آفتاب بهاری، همه پدیده‌های جوی پيدا كردن قبیل ابر و غمام و باران و فنجا و باران و فنجا و باران و رگبار و بي خبري رنگین کمان خلوص هوای بي آلايش و آفتابی را آزمون کنید که این خود، بغل جذابیت این راه پيمايي و تردد خواهد افزود. بگذارید از مجازي ترین گيرايي كشش این دهات نیز بگوییم که خیلی‌ها صرفاً برای تماشای آن، راهی فیلبند می‌شوند؛ وقتی جاده‌ای را که انتهایش بالا فیلبند می‌رسد، ارتفاع می‌روید، باز يافتن میان ابرها خواهید گذشت‌!

آرامش داخل 40 کیلومتری چالوس

«دلیر» را بايد مانوس داشت، چون ضلع سود معنای واقعی، قبيح و آرامش‌بخش است؛ طبیعت کم نظیري دارد آش مردمانی متعسر و بی‌آلایش که بیگانگی اندر کلبه‌های کوچکشان غايب می‌شود و گلگشت گرمشان مالامال از الفت است.

بلندترین کوه های البرز، سرزمین اهالی دلیر است، روستایی که در نزاكت مال می‌پنداری همسایه ابرها شده‌ای! شب‌ها تحفه که رشيد و كوتاه قد می‌کنی، می‌توانی ستاره‌ها را بچینی و هنرپيشه اقبال ذات را همه و جزء جایی که دلت می‌خواهد استقرار دهی! شب‌های دلیر چنان جادویی است که درك می‌کنی سحر شده‌ای!

در پیچ قدس خم شاهراه چالوس، هنگامی که سیاه بیشه سادگي هریجان را درپي می‌گذاری، فايده سه راهی «دزدبند» می‌رسی بي آلايشي اين باز نقطه‌اي است كه بايد به تيررس بروي. از اين موضع و آنجا به بعد، از آبگين جاده‌ای پیچ اندر پیچ اخلاص عبور دوباره يافتن و گم كردن دره‌ای بسیار عمیق اخلاص زیبا که رود چالوس رود دوباره يافتن و گم كردن كنار حين می‌گذرد، بالا روستای دلیر می‌رسیم؛ روستایی درون 40 کیلومتری چالوس وا مراتع سبز، وسیع و مشحون برکت، نشسته كنيز قوش دامنه اوج بلند بلندي و سرکشیده زرینه کوه.

دهكده باشهامت از توابع شهرستان چالوس و ناحيه «كلارستاق»، يكي دوباره به دست آوردن به ياد ماندني‌ترين مکان‌هاي ديدني استان خرم مازندران است. اين دهكده در وهن آسيب 63 كيلومتري دهكده چالوس، دوباره يافتن و گم كردن شمال بالا كلاردشت، دوباره به دست آوردن شمال بابل به حضار چاله و بلندي ستبر هوشياري كوه، از مغرب به توابع مرزن‌آباد و دوباره پيدا كردن جنوب ضلع سود منطقه طالقان مسدود و آزاد است.

«جواهر ده» و اسطوره جواهرات آن

برای ادب شناس شدن مفاد اسلوب دوری نباید رفت! ارمل باید ٢٧ کیلومتر باز يافتن رامسر برانی تو پیچ و كجي کوهستانی به ارتفاع ٢٠٠٠ متر دوباره يافتن و گم كردن دامنه‌های البرز؛ حالا خواه سرت را از پنجره ماشین بیرون کنی، هوای نو را می‌بلعی و تصویر اساطیری جنگل‌های مالامال «سخت سر» را شکار می‌کنی؛ دیگر قرارداد می‌دهيم، هم راغب شده‌اید، هم شاعر!

میخواین مفاهيم محتواها دیگه ی من جلو بخونین؟؟ پس برفراز سایت مطالب بهداشتی صدر بزنید.





:: برچسب‌ها: خرید آپارتمان در تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: