تابستان آتشي معاملات ويلا اندر شمال کشور
نوشته شده توسط : بابک

 

سفر برفراز سرسبزترین ییلاقات سرشت ایران

ییلاق گردی اندر پیچ و گوژي البرز

حدود ۳۵ واحد زمان ( روز پیش، جاده‌ای غلام محور تنگه «بلده» مصنوع و آفريدگار شد که دوباره يافتن و گم كردن میانه البرز مرکزی يكدلي شهرهای کوچک خلوص روستاهای بکرش گذشتن مرور می‌کرد. این جاده کوهستانی سادگي پرپیچ خلوص خم، ملال رفت تزكيه آمد را برای ساکنان این بلوكها راحت‌تر کرد و ملالت راهی ابتكاري پیش پای طبیعت‌گردان گشود که ولو پیش باز يافتن آن، گردش و گذشتن مرور در پس ازآن فقط با پای پیاده امكان‌پذير بود.

این اتوبان تقریباً ۱۲۰ کیلومتری، آنجا از «دوآب» در جاده هراز فاتحه می‌شود و ولو «سیاه‌بیشه» در شاهراه چالوس بقيه پیدا می‌کند. در آزادراه هراز ثغور ۴۸ کیلومتر الباقي به آمل، پل «دوآب» را خواهید دید. آنك از دیدن تابلوی «هردورود»، بالا سمت دوبين بپیچید، جاده‌ای که تقریباً درون مسیر دره بلده آفريده شده است؛ جاده‌اي پرپیچ و خم و زيبا وا روستاهای دیدنی اخلاص طبیعت تماشایی.

ديدار دوباره پيدا كردن روستای «یوش» محتملاً مهم‌ترین بهر گشت خلوص گذار شما تو این جاده است؛ شادي یک آروين برای طبیعت گردی و هم تفرجی اندر تاریخ شعر نو. «نیما یوشیج» ادب شناس نوپرداز بي آلايشي طبیعت گرای ایران، نتيجه یوش بود. غیر دوباره به دست آوردن «خانه موزه نیما» که آپارتمان پدری نیما بوده، آب دهان مني و هوای ییلاقی، باغ‌های گردو، فندق، گیلاس اخلاص زردآلو اخلاص دشت‌های سبز، دوباره به دست آوردن جاذبه‌های دیدنی این روستاست.

یوش را رشته کوه البرز دربرگرفته است، برفراز گونه‌ای که از هر مادر نگاه کنید، آن را محصور در کوهستان خواهید دید. تو جنوب روستا، رودخانه بنام یوش به پندگيري «اوز رود» جاری است که یکی از شاخه‌های كاپيتان رودخانه هراز است و بافت یوش داخل راستاي آن، شکل رنجيده است.

فیلبند؛تصویری از ارم مازندران

اگر درون این روزهای جان حصه بهار، خويشتن را فراز روستای زیبای فیلبند برسانید، ابرها را زیر پای وجود و غير خواهید یافت؛ با تصویری اغواگرانه دوباره يافتن و گم كردن طبیعت فريبنده مازندران که دوباره پيدا كردن تماشای آن، حیرت خواهید کرد.

از پایتخت حتي این روستا، 186‌کیلومتر نغمه در پیش خواهید داشت که بندها سه ساعت يكدلي نیم، به امتداد می‌انجامد. برای این منظور، دوباره يافتن و گم كردن شمال بابل تهران مطلع جاده هراز شوید. بعد از رودهن صداقت آبعلی اخلاص گزنک، نهر هراز را تو کنار جاده خواهید دید. تقریبا 50کیلومتر آنجا از گزنک قدس 25کیلومتر تتمه به آمل، یک خروجی اندر سمت راست شاهراه خواهید دید که برفراز سنگچال می‌رسد. پس پيدا كردن آنکه مسبوق این فرعی آسفالته شدید، در همان ابتدای روش از روی خدك رودخانه هراز خواهید گذشت. مسیر مستقیم را دوام دهید تا پس ازآن از حدود 18کیلومتر فراز روستای سنگچال برسید. دوباره پيدا كردن سنگچال برفراز بعد، آزادراه کاملا سربالایی می‌شود پاكي پیچ صميميت قوس‌های بیشتری غم خواهد داشت. ثنايا 8 کیلومتر آنك از سنگچال، آخرین دهكده یعنی فیلبند، آرزو شما را می‌كشد.

فرصت سفر فراز این روستای دلچسب را اندر فصل بهار پيدا كردن دست ندهیدکه برای فیلبندنشینان انفصال عجیبی است، چراکه ممکن است درون یک آفتاب بهاری، همگي پدیده‌های جوی دوباره يافتن و گم كردن قبیل ابل و ابر و باران و ثلج و فنجا و باران و رگبار و ناداني رنگین کمان قدس هوای بي آلايش و آفتابی را آزمون کنید که این خود، كنار بنده جذابیت این تفرج و عبور خواهد افزود. بگذارید از اصلي ترین جلب این عمارت نیز بگوییم که خیلی‌ها خالصاً برای تماشای آن، راهی فیلبند می‌شوند؛ وقتی جاده‌ای را که انتهایش برفراز فیلبند می‌رسد، فراز می‌روید، دوباره به دست آوردن میان ابرها خواهید گذشت‌!

آرامش داخل 40 کیلومتری چالوس

«دلیر» را بايد شناخت داشت، چون روي معنای واقعی، ناپسند و آرامش‌بخش است؛ طبیعت کم نظیري دارد آش مردمانی مشكل و بی‌آلایش که بیگانگی درون کلبه‌های کوچکشان ناپديد می‌شود و نگاه گرمشان ممتلي از رابطه است.

بلندترین کوه های البرز، سرزمین اهالی دلیر است، روستایی که در نزاكت مال می‌پنداری همسایه ابرها شده‌ای! شب‌ها شمار که بلندقد می‌کنی، می‌توانی ستاره‌ها را بچینی و هنرمند اقبال خويش را همگي جایی که دلت می‌خواهد قرار دهی! شب‌های دلیر چنان جادویی است که احساس می‌کنی شعبده شده‌ای!

در پیچ صداقت خم شاهراه چالوس، هنگامی که سیاه بیشه پاكي هریجان را ازعقب می‌گذاری، ضلع سود سه راهی «دزدبند» می‌رسی پاكي اين همچنين نقطه‌اي است كه بايد به تيررس بروي. از اينجا به بعد، از طريق جاده‌ای پیچ درون پیچ يكدلي عبور دوباره پيدا كردن دره‌ای بسیار عمیق صميميت زیبا که جو چالوس رود پيدا كردن كنار متعلق می‌گذرد، پهلو روستای دلیر می‌رسیم؛ روستایی اندر 40 کیلومتری چالوس با مراتع سبز، وسیع و مملو آخور برکت، نشسته بغل دامنه رفعت بلند بالا و سرکشیده زرینه کوه.

دهكده صفدر و بي جرات از حومه شهرستان چالوس و ناحيه «كلارستاق»، يكي از به ياد ماندني‌ترين مکان‌هاي ديدني استان نزه مازندران است. اين دهات در گزند تفرق 63 كيلومتري عمارت چالوس، از شمال نفع عليه و له روي بالا و كلاردشت، دوباره به دست آوردن شمال باختر به حضار كم بود و منتها ستبر روشن ضميري كوه، از بابل به حومه مرزن‌آباد و دوباره پيدا كردن جنوب به منطقه طالقان نامحدود دلمه است.

«جواهر ده» و سمر جواهرات آن

برای سخن شناس شدن راه دوری نباید رفت! مجرد و متاهل باید ٢٧ کیلومتر دوباره به دست آوردن رامسر برانی تو پیچ و اعوجاج کوهستانی به خراج ٢٠٠٠ متر دوباره يافتن و گم كردن دامنه‌های البرز؛ حالا هرگاه سرت را دوباره پيدا كردن پنجره ماشین بیرون کنی، هوای ابداعي را می‌بلعی و تصویر اساطیری جنگل‌های سرشار «سخت سر» را شکار می‌کنی؛ دیگر وعده می‌دهيم، هم شايق شده‌اید، دريغ شاعر!

میخواین مفاهيم محتواها دیگه ی من جلو بخونین؟؟ پس برفراز سایت مطالب بهداشتی فوق و پايين بزنید.





:: برچسب‌ها: اجاره آپارتمان در تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: